נזקי שיזוף ושמש חמה

מהו שיזוף בריא והאם יש בכלל דבר כזה?

כאשר הכדור שלנו בהיסטריה בגלל שינויי אקלים קיצוניים, קרחונים שנמסים ושמש חמה במיוחד, עדיין ניתן למצוא לא מעט אנשים אשר מפקירים את גופם לקרני השמש.

איך בכל זאת שומרים על העור מפני נזקים מצטברים?

עד לפני כמה שנים נחשבו אנשים שזופים סמל לבריאות ויופי, לחופשה, לרגיעה ולמראה נכון. במהלך השנים חלה הבנת תהליכים כמו קרינה מיוננת, עלייה בעקומה חדה של מספר חולי סרטן בישראל, והתייחסות רצינית יותר של שינויים החלים ברקמה עקב קרינה מצטברת.

ישראל עומדת בראש הרשימה של מדינות, בהן סרטן העור נמצא בעלייה מתמדת, וזאת עקב אוכלוסייה בהירה הנחשפת לקרינה וניזוקה. בנוסף לסרטן, קרינה מצטברת של השמש גורמת להזדקנות מואצת של העור.

ממה צריך להיזהר?

כווייה תמימה הנגרמת בגיל ילדות, עלולה לגרום לסרטן עור בגיל התבגרות. סוג הכוויות שאנו חייבים להיזהר מהן הן כוויות הנגרמות בשעות החמות, מ-10:00 בבוקר עד 16:00 אחר הצהריים. לעתים עלול מזג האוויר להטעות וחוסר זהירות יגרום להופעה של אודם עם גרד ועקצוץ באזור החשיפה לשמש.

תופעה אחרת יכולה להיות הופעת כתמי עור ונמשים גדולים באזור החשיפה לשמש, או של נמשים רבים שמתחברים לכתם אחד באזורים כמו פנים, חזה, צוואר וכתפיים.

ישנה גם תופעה של הרחבה נקודתית של כלי דם קטנים באזורים חשופים לשמש ושאינם חשופים.
חשוב למרוח תכשירי הגנה בעלי מקדמים גבוהים, המסוגלים לחסום את הקרניים האולטרה סגוליות של השמש וקרני ה- UVA. מספר המקדם צריך להיות מעל 15.

מה רצוי לעשות במקרה של כווייה

במצב של כוויות עם שלפוחיות, המופיעות לאחר חשיפה לשמש, חשוב לקרר את המקום, ולא לנסות לפוצץ או להפעיל לחץ על השלפוחית. רצוי למרוח משחות כמו אלוורה קרה, ביאפין, סילברול אשר מיועדות לכוויות. מומלץ לא לחבוש את הכווייה.

במקרים של כוויות בשטחים נרחבים חשוב להיוועץ ברופא עור או בפלסטיקאי לטיפול תומך, כדי שלא תיווצר צלקת.

לאחר טיפול בכווייה מדרגה גבוהה – אין לחשוף את המקום לשמש לתקופה של מספר חודשים, כדי למנוע הופעה של פיגמנטציות באזור הכווייה.

לאחר כווייה, חשוב לא לנסות להסיר שיער באזור, בשל רגישות יתר של העור, וכן חשוב למרוח משחה המעשירה את המקום בלחות.

אזורים שחוו כווייה נוטים להיות יותר רגישים, העור דק ועדין, ולכן פרטי לבוש באזורים אלו חייבים להיות מכותנה, פשתן, ללא חומרים סינתטיים ולא הדוקים לגוף.

חשוב לטפל בכוויות שמש נכון ובזמן, כדי למנוע מצב של נזק לעור.

ואם בכל זאת הסתבכתם, אתם מוזמנים ליצור קשר עם מרפאות דר' אלמן, ואנחנו נעזור לכם למצוא את הפתרון הנכון למצב עורכם.